15 April 2012

Kajian dan sikap.

Incheon, 11 April.

Hujan sedang lebat mencurah di bumi kpop, gua duduk merenung jauh ke pintu lobi hotel sambil meneguk teh panas. Dibalik lif muncul seorang kpop berpakaian sukan sambil bermandi peluh duduk di meja sebelah gua. Baru balik dari gym agaknya.


'Hai, I'm Sebastian."Pandang gua senyum sambil terus menghirup teh panas.

'I'm Li Kim Eun, call me Jane.'


Ppffffttttrrrr..!!! Tersembur air teh dari mulut gua teerkejut mendengar mukadimah dari Jane. Cepat cepat gua ambil tisu untuk lap lap, nasib baik tak menghala ke muka Jane.


'So, you are the Korean Crew for tonight's flight?' Tanya gua.

'To Kuala Lumpuru? yes yes.' Ujar Jane pelat sambil mengangguk laju.

'O..I see.'


Gua sambung termenung ke hujan di sebalik pintu lobi dan terkenang kembali ke crew yang bernama Samad tempoh hari, tapi panggil Sam je. Entah apa khabar Sam sekarang, nak fly balik dengan dia memang umpama mencari jarum dalam jerami. Dengan jumlah crew yang hampir mencecah empat ribu, rotation roster untuk fly balik memang misi yang angan angan Liverpool. 

Disebalik rase kelakar, gua sedih mengenangkan Samad @ Sam ni, sedih mengenangkan umat melayu! Mungkin dah tiba masanya gua untuk melakukan kajian kemasyarakatan dalam mencipta satu mekanisme untuk memulihkan jati diri anak anak melayu. Hipotesis dan infrens gua dah draft dalam kepala, survey pulak gua ingat nak guna fesbuk polls dan blogger polls aje. Nak bagi surveyer form, haram umat melayu ni malas nak isi. Perancangan murni gua semakin rancak bercambah dalam kepala gua. Gua semakin tajam merenung kosong ke pintu lobi sambil ligat berfikir. Mata gua sedikit pun tak terkebil.


Cilake! Teh gua dah habis rupanya. Lupe tadi dah tersembur setengah cawan. Pandai berguarau jugak makwe korea ni. 

Terus gua balik ke bilik, tidur. Malas gua nak sambung berangan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...