01 May 2013

Irfan Hadi Part 1

"Err..Biar betul ustaz." Tanya aku sambil berdebar yang hilang akal punya cuak.


Aku memandang tepat wajah Ustaz Mahyuddin tapi berbalas dengan muka bersahaja Ustaz.


"Betul, ia salah satu rukun Islam. Wajib awak faham, benarkan dengan hati dan lafazkan secara lisan. Kalau awak tak bisu lah." Sampuk Ustaz Redzuan berseloroh. 


Aku semakin buntu. Keputusan yang aku ambil sebentar lagi memang akan mengubah haluan hidup aku. Suasana dalam bilik tersebut semakin tegang apabila ketiga tiganya berdiam seketika. Fikiran aku semakin celaru.


"Habis tu ustaz, borang nanti nak ambil kat mana?" Tenung aku ke muka ustaz Redzuan.

"Tak apa, yang selebihnya tu ustaz akan uruskan. Sekarang ni, kita buat rukun yang pertama dulu. Ustaz Mahyudin akan jadi saksi. Apa yang ustaz sebut sekejap lagi, awak ikut lafaz sekali." Terang Ustaz Redzuan.


Binawei, pertama kali aku menyesal sebab tak ikut cakap Syafiq Bakar, malam tadi dia dah pesan kat aku untuk practice lafaz syahadah. Syafiq Bakar ni selalu aku tak berapa amik port sangat apa yang dia cakap. Banyak bedo'oh dari yang benar. Hari tu orang kat surau tengah baca wirid lagi dia dah balik terpacak mengadap DOTA. Kadang kadang rasa seronok juga kalau boleh tapak muka Syafiq ni, sebab malam malam dia tak respect betul aku nak tidur, volume laptop dia buh sehabis boleh.


"Ok, ready ikut Ustaz ye." Aku terkebil kebil tak terjawab Ustaz Redzuan. Aku hanya mengangguk mengiakan.

"Ashaduu....."


*****


"Alhamdulliah, sekarang awak seorang muslim. Semua urusan pendaftaran nanti biar kami berdua yang uruskan." Jelas Ustaz Mahyudin dan aku hanya mengangguk lega.

"Awak mengucap macam mat salleh mengucap."

"Oh ya, lagi satu. Awak dah pilih belum nama Islam awak?" Ustaz Redzuan boleh boleh tak nak lepaskan aku balik macam tu.

"Ermm..belum lagi ustaz. Kena tukar nama ke? Taknak lah ustaz." Tanya aku kehairanan. Bab ni Syafiq Bakar tak beritahu pula brief dekat aku. Aku terkial kial sekejap. Namun tetap berkeras.

"Adalah lebih baik untuk dapatkan nama baru. Nama itu sebuah doa untuk kita. Maksud nama yang elok akan mendoakan kita apabila setiap kali orang memanggil nama kita." Terang Ustaz Redzuan lagi. 


Aku termati kutu sebentar sebab tak prepare untuk yang ini, lebih lebih lagi lawan aku dua bertimbal aku seorang. Tapi aku tetap tampilkan muka yang tenang bersahaja untuk mengatasi hal ini. Maksud tenang di sini ialah muka yang bersahaja walaupun berdepan dengan dugaan makam tinggi, tertumpah air panas kat lengan sambil boleh menguap contohnya.


"Sebenarnya ustaz, saya dah ada nama pilihan saya sendiri..." Sahut aku tergantung.


Aku menghela nafas perlahan. Ustaz Mahyudin dan Ustaz Redzuan kedua duanya memandang tepat muka aku seakan dengan penuh debar. Aku membuat reaksi jiwa kacau sebentar sambil menggaru kepala. 


"Sebenarnya ustaz, saya nak orang panggil saya Roy. Boleh tak nama tu Ustaz?" Tanya aku selamba.


Ustaz Mahyudin dan Ustaz Redzuan mengucap berselang ayat apa entah dia orang terkumat kamit sambil mencari Inhaler orang sakit asma.


Oh Tuhan....


*Berambung..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...