27 March 2012

Bunohan


Gua dah lama perati mamat ni. Sejak dia berlakon 'Gadoh' lagi. Rasanya belum terlambat lagi gua nak bagi review pasal filem 'Bunohan' ni. Baru baru ni gua ada pergi tengok, bagi memberi sokongan kepada industri perfileman malaysia. Biasa kalau cerita melayu ni gua memang stok download dekat syok.org je. Tetapi memandangkan penampilan Faizal Husein yang agak rare di scene filem Malaysia sekarang telah menguatkan lagi hasrat gua menengok filem ni.

Tetapi memang lumrah dunia, harapan yang menggunung pasti akan dikecewakan. Setelah trailer yang power dan intro yang meyakinkan, seterusnya hampeh. Gua pancut awal tengok cerita tu. Nikmat menonton tidak bertahan lama. Pengembangan plot cerita kucar kacir dengan teknik flasback yang pengarah gunakan. Isi cerita adalah samar samar sampai ke hujung cerita. Celaka apa punya filem, cerita pasal konflik keluarga berebut tanah tapi trailer buat cerita kickboxing bertema gengsterism. Babi.

Namun, berjayanya filem ini kerana cinematografi dan fotografinya memecah tradisi filem Malaysia sekaligus menapau filem filem Khabir Bhatia. Filem ini juga gua tengok berani mengetengahkan dialek kelantan dalam hampir 80% daripada filem tersebut.

Antara perkara yang gua respek dalam filem ini ialah, babak Faizal Husein yang diurut koteynya sebelum keluar menjalankan misi membunuh. Seterusnya ialah babak babak daring dimana aksi tetak menetak dan toreh menoreh menggunakan kerambit turut menjadi sagu hati gua pada hari itu. Dan part yang paling best, filem ini tidak banyak menggunakan makwe makwe artis yang sekadar teaser cuma.

Filem tersebut mungkin menjadi lebih baik kalau Faizal Husein menjadi watak utama manakala watak Zahiril Adzim perlulah diserah kepada Kazar. Baru tergambar muka bengis yang padan dengan sifat watak pembunuh tersebut. Adalah lebih baik kalau diteruskan saja plot cerita orang berlawan kickboxing dan bukannya melencong ke plot tipikal filem melayu - berebut harta antara keluarga.

Bayangkan, kalau berbekalkan cinematografi dan fotografi yang ada dutambah dengan plot cerita berdasarkan adventure, dendam dan kickboxing, nescaya trilogy filem Ong Bak boleh kena tapau. Namun... Standard filem melayu, reti nak buat elok elok.


Maka kekalah filem melayu yang standardnya 'download kat internet aje.'

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...