21 December 2011

Terlepas Pandang

Everday is Monday. Ya, kerjaya gua begitulah coraknya.

Hari ni gua flight petang, report duty tengahari. Hari ni gua buat flight balik hari. Gua kurang ada mood nak kerja hari ni. Semacam bosan, menunggu gaji yang tak kunjung hinggap lagi di akaun CIMB gua. Ground staff pun sebelom flight dok bising kat gua, serupa gua ni biro aduan company je. Sedang kutu tu bebel kat gua, gua tutup pintu aicraft. Senyap.

Hari ni gua assist crew, gua kena tolong kat business class. Business class hari ni separuh penuh. Kebanyakkannya stok Datuk dan Tan Sri. Gua apa peduli, mereka pun macam kita, cuma mereka lebih banyak uban ataupun separuh botak dan semestinya boroi. Scene yang cliché dalam business. Hari ni di ceruk sebelah kanan baris paling depan aircraft ada seorang perempuan india duduk. Gua tengok khusyuk kutu tu membaca magazine.

Macam biasa lepas welcome drink diagihkan, kerja gua pula distribute towel. Manja sangat penghuni business class gua ni. Sampai satu ceruk ni, gua rasa seram. Kalau lu nak tahu, Indian passenger adalah diantara yang sedap dipijak pijak dan diterajang. Cari pasal jangan cerita, golongan ni Champion. Sampai kat kutu ni gua harap smooth, tapi tidak. Kutu ni boleh pula pandang gua dan tersengih. Coii!! Gua boleh detect trouble bakal menjelma.

Sebelum gua didajalkan, gua baik mengelak siap siap. Kalau tak, gua kena tapau dengan kutu tu. Tiap kali gua lalu ceruk tu, gua buat buat busy, apa apa kerja gua pass kat stewardess. Gua bejalan menunduk bila lalu kutu tu dan kutu tu masih lagi sengih kat gua. Liat nampaknya.

Dekat dua jam flight gua mengelak kutu tu. Nampaknya kutu dah boring dan akhir sekali give up. Yes! Taktik gua jadi, gua selamat flight tu. Alhamdulillah syukur. Gua berjalan balik ke economy class dengan pesen otai. Macam koboi baru menang gunfight. Macho.

"Woi! ko ada tangkap gambar dengan dia tak tadi?" Celah member gua dekat economy.

"Tangkap gambar dengan siapa pulak ni?" 

"Tu..." Jawab member gua sambil memuncungkan mulut.

"Coii! Na'uzubillah min zalik. Tak nak aku. Seram dowh aku tengok dia tu."

"Apehal pulak...kalau celebrity tak ape la jugak. Cehh..." Jawab gua macho.

"Memangla..." 


*****

On the spot gua terjun pintu belakang aircraft. Gua nak kejar kutu tu sampai bangunan terminal. Nak minta autograph sedas dua.


"Jaclyn Victor...tunggu gua!!"


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...