13 January 2012

Tak Faham Bahasa

Penang - Singapore

Route ni gua tak berapa nak hero. Gua ada seratus dua puluh lapan kepala nak layan diorang punya selera, dalam masa tujuh puluh lima minit, bukan lapan jam macam pergi Brisbane faham? Nasib baik kerja ini tiga orang buat. Gua ambil posisi sebelah depan kabin untuk mula hari tersebut.

Tapi tak berapa nak sedap sebab kali flight gua ramai orang arab. Lu bukan tak tahu orang arab. Sombong, angkuh, bodoh, bengap, selfish, tak faham bahasa dan lain lain. You name it, dia orang tapau semua. Ok, tak semua macam tu. Maher Zain tak.

Di bahagian belakang kabin gua tengok dah ada sedikit scene kecoh. Gua tengok ada seorang pak arab pakai spect tu dah panas bontot kat belakang tu. Gua peratiii je pak arab tu. Tak lama kemudian, alang dan pejai dah sampai di tempat pak arab pakai spek tu. Kedengaran suara mereka bertiga naik mencanak dengan nada yang boleh tahan  keras. Macam pesen bertekak je gua dengar. Kelihatan pak arab spect dah mula bangun dari tempat duduk. Cilake! Alang dan Pejai nak bertumbuk tak ajak gua! Rocker macam gua memang pantang.

Namun gua maintain cool. Gua kasi settle kerja gua dulu baru gua datang. Perbalahan mereka bertiga tidak menemui penyelesaian. Makin gua sorong cart gua, gua serve satu satu penumpang yang di depan kabin tu akhirnya gua sampai tempat kejadian.

 "&^*&^$$#^%#&$%*&" kata pak arab spect tersebut berbahasa arab.

"I'm sorry sir, I afraid that Paratha Bread is finish sir. Can I offer you something else sir?" Ujar pejai dengan nada gay.

"&%$$@$%#^*&*" sambung pak arab itu dalam bahasa arab, kali ni dengan hand gesture Karam Singh.

"Its finish sir, only Noodles left." Kata si alang pula, tak berapa nak melayan.

"%$&*#@@I((^&^%$"

"Chicken..chicken!" akhirnya ada juga perkataan bahasa inggeris yang terpacul dari bibir pak arab.

"Its finish sir..finish. No more!" kali ni pejai bertegas.

"&*^&^$^&#%#@5...bla..bla...yada..yada....." Pak arab mula bersuara macam nak ajak bertumbuk.

Gua yang mula bosan dengan scene tersebut, nak tak nak, gua kena jadi hero jugak.



"Dey! Chicken....? Chicken...?" Kata gua sambil mengepak ngepakkan lengan buat signal ayam.

"Yes..yes...!" Pak arab mengangguk ligat sambil memandang tepat ke muka gua. Lalu gua balas.



"Dey! Sorry...Chicken....Sodaqallah hul' Azim!"

*****

Pak Arab pakai spect mengangguk faham lalu membisu pasrah.


Woi! Tu pun gua nak kena ajar ke?

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...